Spring til indhold

Lær at håndtere konflikter

dispute, man, woman-4880806.jpg

De fleste af os har hørt om at piloterne i SAS strejker. De er i konflikt med flyselskabet, og der forhandles i mange timer. Uden resultater. Hver part holder fast i sine argumenter – og det lader ikke til at parterne kan mødes. Det er en konflikt, der går ud over mange menneskers sommerferie. Desværre. Konflikten er alvorlig. Det handler om arbejdsvilkår og overenskomster mv. Det skal jeg ikke gå i detaljer med. Men jeg har et spørgsmål, som jeg kunne forestille mig, at vi er mange, der har: Hvor har de der forhandlere lært at blive så stærke i deres argumenter, at piloterne går i strejke – og personale i andre relaterede faggrupper bliver lock outet? Det er jo nået dertil.

Har de lært det?

Har de flere års træning i konflikthåndtering? Har de været på kursus i konflikthåndtering hos MBK – og bruger de nu deres viden og erfaring på en negativ måde? Normalt ville vi jo tænke at en konflikt skal løses – i god tone – så vi kan komme videre med arbejdet. Men her er der tale om en konflikt, der ikke bliver løst – også selvom de siger, at de forsøger.

Hvad er konflikthåndtering i virkeligheden? De fleste vil sikkert sige at konflikthåndtering er en kommunikationsproces. Er det en proces, hvor konflikten måske skal optrappes, for derefter at skulle nedtrappes, så alle mener, at de har fået ret? Er det en proces, hvor en mægler går ind, og forsøger at danne et forlig, som begge parter kan leve med?

Og hvad skal der egentlig til for at blive en god forhandler i en konflikt? Er det tilstrækkeligt, at man har vundet en af parternes tillid? Skal man være i fysisk topform, for at kunne forhandle og løse en svær konflikt, sådan som den mellem SAS og piloterne, er? Medierne fortæller jo om, at de sidder ved forhandlingsbordet i mere end 12 timer ad gangen.

Overvejer et kursus

Min nysgerrighed får mig til at overveje at tage på kursus i konflikthåndtering, fordi det er spændende. Ikke fordi jeg er en ballademager, der bare vil skabe konflikter og kaos. Nej. Fordi konflikter skal løses. Alle. De små konflikter, der opstår på en arbejdsplads. De små konflikter, der opstår derhjemme i familien. De lidt større konflikter, der fremkommer, når nye tiltag på arbejdspladsen bliver indført – eller når der skal laves nye overenskomster. Det handler nemlig om at kunne kommunikere sine argumenter godt til modparterne. Og det handler om at kunne lytte til modpartens argumenter. Det handler om, hvordan sproget bliver brugt. Og det handler måske også om, hvordan kroppen bliver brugt i selve processen frem imod det at finde løsningen på konflikten. Der er mange aspekter i konflikthåndtering, som har betydning for udfaldet af en konflikt.

Bliver aldrig mægler men…

Nej, jeg drømmer ikke om at skulle håndtere en konflikt, som den, der udspiller sig lige nu, imellem SAS og piloterne. Men det kunne være rart at være noget mere bevidst om, hvordan de små konflikter kan håndteres. Inden konflikten går hen og bliver til et stort og uløseligt problem. Det vil nemlig ikke være godt for arbejdspladsen. Alle bliver påvirket af en konflikt, der går i lås.